הוועדה לטוהר המידות של רומן גופמן נאלצה להזמין את המלתונן אורי אלמקייס אליה בהוראת בימ"ש עליון. כעת הוגשה חוות דעת אחרי שהוועדה ראתה אותו מופיע בפניה ונקבע חד משמעית שהוא שקרן ושזו עלילת דם נגד רומן גופמן. רומן גופמן לא שיקר, ההפעלה של אורי אלמקייס לא היתה "פגומה" בידיעות אסורות לפרסום, הוא לא עמד לדין בגלל היחידה של רומן גופמן, רומן גופמן לא יכול היה להציל אותו מהפרקליטות, והוא עמד לדין על הפעלות אחרות….
אז למה אורי אלמקייס לא חוזר בעצמו לכלא על תלונת שווא? למה שני עורכי הדין שלו אורית חיון ודין כוכבי לא מקבלים שלילת רישיון, ולמה גופמן מחכה? למה הוא לא מגיש נגד שלושתם תלונה במשטרה ותביעת נזיקין גדולה?
עלילת הדם הזו התחילה במוחה הקודח של עו"ד אורית חיון והכפוף שלה דין כוכבי. הם גם הגישו תביעה. איפה התביעה הזו? למה לא מפרסמים אותה? ולמה לא מפרסמים את כתב האישום של אלמקייס, והבקשה למעצר שלו?
שימו לב שגם הוועדה לטוהר המידות לא ראתה למה זרקו את אורי אלמקייס לכלא, ועל מה באמת הגישו נגדו כתב אישום.

אורית חיון משמאל עם הקוקסינלית בל רש

להלן דו"ח הוועדה לטוהר המידות של רומן גופמן אחרי שמיעת אורי אלמקייס
בבית המשפט העליון
בג״ץ 23426-04-26 בג״ץ 39686-04-26
בשבתו כבית משפט גבוה לצדק
-
1. אורי אלמקייס תז 326243367
ע״י ב״כ עו״ד אורית חיון ואח׳
דרך מנחם בגין 156, תל אביב, 6492108
טלפון: 03-5618866, 050-6330680, פקס: 03-5618818
דוא״ל: [email protected]
-
2. התנועה לטוהר המידות
מרח׳ בן סירא 2 ירושלים 9418102
ע״י ב״כ עוה״ד בעז ארד ואח׳
מרח׳ רמב״ן 32 ירושלים, 92268
טלפון: 02-5662211 ; פקס: 02-5666222
דוא״ל [email protected] העותרים בבג״ץ 23426-04-26
-
1. התנועה למען איכות השלטון בישראל ע״ר 580178697
-
2. פורום חומת מגן לישראל
ע״י ב״כ עוה״ד אליעד שרגא ו/או תומר נאור ואח׳ מרח׳ יפו 208, ת.ד. 31348 ירושלים 9131301 טלפון: 02-5000073 ; פקס: 02-5000076
דוא״ל [email protected]
העותרים בבג״ץ 39686-04-26
נ ג ד
-
1. ראש הממשלה
-
2. ממשלת ישראל
המשיבים 1-2 באמצעות ב״כ עו״ד ד״ר הראל ארנון רחוב חרטום 18, ת.ד. 45151 ירושלים
טל׳: 02-65009100; פקס: 02-6509110
דוא״ל [email protected]
-
3. הוועדה המייעצת למינויים לתפקידים בכירים
-
4. היועצת המשפטית לממשלה
משיבה 4 באמצעות פרקליטות המדינה, משרד המשפטים
שדרות וולפסון 2, קריית הממשלה ע״ש דוד בן-גוריון
ירושלים, ת״ד 49029, מיקוד 9149001
טל' 073-3925246 ; פקס 02-6467011
-
5. האלוף רומן גופמן
ע״י ב״כ עו״ד אוהד שלם ואח׳
מכפר עציון, מתחם הלולים
טלפון: 02-6365512
דוא"ל: [email protected] בעתירות
חוות דעת משלימה מטעם המשיבה 3
מצורפת בזה חוות הדעת המשלימה של המשיבה 3 וכן עמדת המיעוט של יושב ראש המשיבה 3.

מזכירות המשיבה 3
ירושלים, י׳ בסיון התשפ״ו )26 במאי 2026)
חוות דעת משלימה
בהמשך להחלטת בג״ץ מיום 19/5/2026 שהוועדה תשלים את הליך הבדיקה שערכה, לאחר שתשמע דברים מפי העותר בבג"ץ 23426-04-26 אורי אלמקייס ומפי תא״ל ג', בהתייחס לתצהיר שהגיש, כולל הנספח, ותאפשר למשיב 5 האלוף רומן גופמן להשלים את התייחסותו ולזמן כל גורם דרוש אחר, התכנסה הוועדה לשני דיונים נוספים ביום 21/5/2026 וביום 24/5/2026.
דיוני הוועדה
בדיון ביום 21/5/2026 הופיעו בפני הוועדה מר אלמקייס, תא"ל ג' שבזמן הרלוונטי היה רח״ט הפעלה באגף המודיעין, מר צור וקסלר, שהיה קצין מודיעין באוגדה 210 שעמד בקשר ישיר עם מר אלמקייס, והאלוף רומן גופמן. הוועדה אפשרה לרס״ן צ', שתרם כליה וסובל מבעיות לחץ דם, להופיע בפניה בזום. בדיון שהתקיים ביום 24/5/2026 הביעו שלושת חברי הוועדה הח״מ את דעתם כי החומרים שנמסרו לידיהם חיזקו באופן מהותי ומשמעותי את קביעתם הקודמת שלא נפל דופי בטוהר מידותיו של האלוף רומן גופמן. עם זאת, לבקשת היו״ר הם הסכימו להמתין לחוות דעתו שאותה הם קיבלו ביום 25/5/2026 בשעה 18:50.
החומרים החדשים שנמסרו לוועדה
לקראת הדיון ביום 21/5/2026 נמסרו לוועדה המסמכים הבאים שהועברו מלשכת היועצת המשפטית לממשלה:
-
1. התצהיר של תא"ל ג' לגבי השיחה הטלפונית שערך עם תא״ל (כדרגתו דאז) רומן גופמן ביום 15/5/2022 שאליו צורף כנספח זכרון דברים מזמן אמת שנערך בידי תא"ל ג', רס״ן א';
-
2. חוות הדעת המסווגת כ"סודי, למכותב בלבד" של היועצת המשפטית לממשלה החתומה בידי הגב' גלי בהרב-מיארה מיום 20/3/2026, שאותה שלחה ליו״ר הוועדה, נשיא בית המשפט העליון (בדימוס) אשר גרוניס כמכתב אישי, למכותב בלבד, אשר חברי הוועדה לא קיבלו ממנו עותק עד ליום 20/5/26;
-
3. תרשומות מזמן אמת שנוצרו בתיק החקירה של שב״כ שמסווגות "סודי";
-
4. תרשומות ממספר מועדים בין הימים 24/5/22 ל-28/6/22 שנטען שמסווגות "שמור"
-
5. כתב האישום שהוגש ב-13/6/2022 בבית המשפט המחוזי לנוער בבאר שבע נ' אורי אלמקייס שסווג "סודי ביותר";
-
6. הודעה על חזרה מאישום ובקשה לביטול כתב האישום מיום 14/12/2023;
-
7. העברה מיום 22/10/2023 של סיכומי החקירות הביטחוניות ממפקדת הפצ"רית לעו״ד חיים ויסמונסקי במחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה, שאליה צורפו החקירה הביטחונית של רס״ן צור שכבר הייתה בידי הוועדה וכן החקירה הביטחונית של רס״ל נתנאל פינטו;
-
8. מכתב מיום 7.5.2026 של ראש המוסד היוצא מר דדי ברנע שעל פי הכתוב בו נעשה לבקשת בית המשפט העליון שיתייחס לעניינו של האלוף רומן גופמן;
-
9. בעת ההופעה בפני הוועדה מסר מר אלמקייס מספר מסמכים לידי הוועדה, בהם מספר הודעות ווטסאפ מההתכבות שלו עם רס״ן צור. לבקשת הוועדה, לאור העובדה שכל התקשורת בין מר אלמקייס לבין רס״ן צור התנהלה בווטסאפ, שלח מר אלמקייס את כלל הודעות הווטסאפ ביניהם (קובץ בן 511 עמודים) מיד לאחר שיצא מישיבת הוועדה.
סיכום הדיונים בוועדה המייעצת
-
1. התייחסות הוועדה לדברי אורי אלמקייס בפני הוועדה, במיוחד לאור כלל הודעות הווטסאפ בינו לבין רס״ן צור שהוועדה קיבלה ממנו לבקשתה (לאחר שהגיש לה מספר מסמכים מהקובץ השלם) מפורטת בנספח א' לחוות הדעת המשלימה.
-
2. התייחסות הוועדה לתצהיר ולדברי תא״ל ג' בפני הוועדה המייעצת מפורטת בנספח ב' לחוות הדעת המשלימה.
-
3. רס"ן צור, שזומן בידי יו״ר הוועדה, חזר על הדברים שכבר אמר לוועדה בדיון קודם ובתשובה לשאלות שנשאל עמד שוב על דבריו שלא מסר לאלמקייס שום חומר מסווג.
-
4. בדברים היוצאים מן הלב ונכנסים אל הלב, הסביר האלוף רומן גופמן, שמה שמבחינתו מונח על הכף הוא טוהר המידות שלו, העומד בבסיס היכולת שלו ובאופן שבו הוא רואה את השליחות שלו בעולם הזה. את הדאגה לחייליו ואת השמירה על חייהם הוא הוכיח בשדה הקרב. האמירה כאילו הפקיר את אלמקייס, שידע ונטש, מייצרת פער בלתי נסבל בין מה שאומרים עליו ומה שמייחסים לו כעת לבין ההחלטות שהוא קיבל והתנהלותו בזמן אמת.
הטענה כביכול ידע שאלמקייס מופעל בעת שהוא, רומן גופמן, לא נקט שום צעד כדי למנוע את המעצר שלו, פוגעת ב ו קשות. כאשר פנו אליו לפני המעצר של אלמקייס בשאלה האם היה דלף מודיעיני של חומר מסווג ורגיש מהאוגדה הוא שלל את האפשרות הזאת. ליתר ביטחון וכדי להסיר ספק הוא ביקש מיד לוודא את תשובתו עם המשרתים תחתיו באוגדה, אך הדבר נאסר עליו בשל החקירה המתנהלת.
לאחר החקירה הביטחונית שנערכה באוגוסט 2022 ( ביקש האלוף גופמן לדעת את זהותו של הבלוגר [שלא זהותו ולא ערוץ התקשורת בו השתמש היו ידועים לו, מידע שהוא בידיעת שרשרת הפיקוד במודיעין אך לא נמסר למפקד היחידה הנתמכת], אך ראש מחב״ם אמר לו במפורש שאסור לו לדעת, כי יש חקירות אחרות שמתנהלות בעניין אותו בלוגר, והחלק של אוגדה 210 בפרשה הוא פרומיל מתוך אירוע הרבה יותר גדול שאינו נוגע כלל לאוגדה 210.
האלוף גופמן חזר בפני הוועדה על כך שזהותו של אלמקייס נודעה לו רק כשהפרשה התפוצצה בתקשורת, כשנתיים לאחר המעצר, כשעיתונאי הגיש לו שאילתה בנושא זה. באותו זמן שקל ליצור קשר עם אלמקייס אך עוזר הרמטכ"ל, שגופמן משער שדיבר עם הרמטכ״ל, המליץ לו שלא לעשות זאת.
עוד הוסיף האלוף גופמן שהמכתב של ראש המוסד הנוכחי דדי ברנע, שמתבסס בגדול על "עובדות" שאינן עובדות, גורם לו נזק ברמה הבינלאומית. ניתן רק לשער מה חושבים ראשי ארגונים בעולם שקוראים את המכתב הזה. גם בישראל, חלק מהאנשים שהוא מכיר אותם קצת התרחקו.
סיכום ומסקנות
-
1. לעניין אלמקייס
-
א. בפני הוועדה אישר אלמקייס כי לא היה לו מעולם קשר עם האלוף רומן גופמן, וכי "השם של רומן [גופמן] לא הוזכר" בפניו בשום זמן וכי רס״ן צור, שעימו היה לו קשר, "אף פעם לא ציין את השם".
-
ב. שמו של רומן גופמן גם לא עולה באף לא אחת מהודעות הווטסאפ שעברו בין רס"ן צור לאלמקייס.
-
ג. אלמקייס לא הביא בפני הוועדה בדל ראיה לכך שהאלוף רומן גופמן היה מודע לזהותו באיזשהו שלב קודם ששמו נודע לתקשורת, כשנתיים לאחר התקופה בה היה לו קשר עם רס"ן צור. כפי שעולה בבירור מהתחקיר הביטחוני שנעשה במחב״ם, האלוף רומן גופמן אישר לרס״ן צור להעביר ל"בלוגר", שאת זהותו לא ידע וגם לא הכיר את ערוץ התקשורת המשמש את הבלוגר, ידיעות שכבר פורסמו בסמכות וברשות בערוצי תקשורת
-
ד. מאחר שגם בפניותיו לוועדה לא ציין אלמקייס קשר כלשהו עם האלוף גופמן, נראה שגם בדיעבד החומרים שעמדו בפני הוועדה אפשרו לה להגיע למסקנות אליהן הגיעה מבלי לזמן אותו.
-
ה. יוער כי, לאחר שזומן לוועדה, התברר – כמפורט בנספח א' – שהטענות הרבות שהעלה בפניותיו וגם בפני הוועדה ביום הדיון 21/5/2026, במישרין כלפי רס״ן צור, ובעקיפין כלפי האלוף רומן גופמן, היו משוללות יסוד.
-
א. כפי שציינו רוב חברי הוועדה בתגובה מיום 27/4/2026, הרי שלפי המסמכים הכמעט זהים שהועברו לוועדה מיום 21 במאי 2022, שלושה ימים לפני מעצרו של אלמקייס ב-24 במאי 2022, נאמר במפורש בס"ק 2(א) שהבדיקה היסודית הנזכרת בס״ק (ב) נעשתה כדי לאמת שהפרסומים המסווגים שאותרו אינם במקור מידעים שהוצאו מצה״ל ברשות ובסמכות כחלק ממאמצי ההשפעה או ההונאה. בס״ק (ב) מדובר על המאמץ למצוא עדות לפנייה לערוצי הטלגרם או לאנשים המוחשדים בדלף המידע;
-
ב. ברוח זאת הבינו רוב חברי הוועדה את התשובה השלילית של מפקד האוגדה לתא״ל גיא פאפו, רח״ט הפעלה באמ״ן, שהציג לו את השאלה. מאחר שגופמן היה משוכנע שלא נעשתה שום מסירה של חומר מסווג מהאוגדה, תשובתו בעניין זה מובנת והיא הייתה גם נכונה. לשאלת היו״ר עם מי בדק תא״ל פאפו את הדברים באוגדה 210, השיב ראש מחב״ם: "לדברי רח״ט הפעלה, גיא פאפו, הוא בדק עם מפקד האוגדה והוא אמר שהוא לא מכיר שיש הפעלה כזאת";
-
ג. כעת בא תא״ל ג' ואישש את המסקנה הנ״ל בתצהירו, על יסוד זכרון הדברים שנערך בזמן אמת לאותה שיחה.
-
ד. לאור הדברים האלה, ברור לרוב חברי הוועדה מעל לכל ספק סביר כי תשובתו השלילית של תא״ל (כדרגתו דאז) רומן גופמן הייתה אמת. נכונותו לוודא את תשובתו עם פקודיו מעידה על טוהר מידותיו ועל רצונו הכן לרדת לחקר האמת בעת שנשאל. תשובתו מקבלת חיזוק מהתשובה הזהה שניתנה על ידי קצין ביטחון המידע של פיקוד צפון שכמפורט בנספחים וגם בתגובת הוועדה מיום 27/4/2026, שקצין המודיעין שם הכיר את זהותו של הבלוגר;
-
ה. יתר על כן, לאור כלל החומר שבפני הוועדה, במיוחד מכלול הווטסאפים שעברו בין רס״ן צור לבין אלמקייס, שאת כולם קראו רוב חברי הוועדה קריאה קפדנית, ברור לח"מ כי לא רק מלכתחילה הייתה תשובתו של האלוף גופמן לתא״ל ג' אמת, אלא גם בדיעבד היא התבררה כאמת לאמיתה. הודעות הווטסאפ מאששות, מעבר לכל ספק סביר, שרס״ןצור פעל כפי שנדרש ולא העביר שום חומר מסווג לאלמקייס. יוער כי יו״ר הוועדה אמר לרוב חברי הוועדה הח״מ בדיון ביום 24/5/2026 שהוא לא קרא את הודעות הווטסאפ. לדעת הח״מ יש להצר על כך. ההודעות האלה, שבהן נמצאת כל התקשורת בין רס״ן צור לאלמקייס, הן הראיות הטובות ביותר והיחידות המאפשרות לבחון סוגיה זאת.
-
א. לעניין חוות הדעת של היועצת המשפטית לממשלה
במהלך הדיון בבג״ץ התברר להפתעתם הגמורה של שלושת חברי הוועדה שהיועצת המשפטית לממשלה העבירה חוות דעת ליו״ר הוועדה, במקום למזכירות הוועדה כפי שדורשים הכללים. חוות הדעת מיום 20/3/2026 לא נמסרה לשלושת חברי הוועדה הנוספים והם כלל לא היו מודעים לקיומה. עו״ד ענר הלמן, ב״כ היועצת המשפטית לממשלה, טען בעת הדיון כי מסירה ליו״ר כמוה כמסירה לוועדה. אלא שכעת, משקיבלנו את חוות הדעת ראינו שכתוב בה שהיא נמסרה ליו״ר הוועדה, נשיא ביהמ״ש העליון (בדימוס) אשר גרוניס, כחומר סודי "אישי, למכותב בלבד". מעבר לכך, חוות הדעת נכתבה מבלי לבחון את העובדות והחומרים הרבים שהפריכו את הטענות כנגד האלוף גופמן.
-
ב. לעניין מכתבו של הרמס״ד הנוכחי דדי ברנע
במכתב, שבראשו נאמר שהוא נכתב לבקשת בית המשפט העליון, חוזר ברנע על הדברים שאמר בוועדה.
-
ג. לעניין חוות דעתו הנפרדת של יו״ר הוועדה כבי נשיא העליון (בדימוס) אשר גרוניס
המנדט היחיד של הוועדה הוא לקבוע האם נפל דופי בטוהר המידות של המועמד. הוועדה עושה כן כמיטב יכולתה על סמך החומר שבפניה. רוב חברי הוועדה הח״מ סבורים שהחומרים שבידי הוועדה משכנעים מעבר לכל ספק סביר שלא נפל דופי בטוהר מידותיו של האלוף גופמן;
לרוב חברי הוועדה הח״מ ברור מעל לכל ספק סביר שהאשמה העיקרית שהוטחה באלוף גופמן, כאילו היה היוזם של העברת כל החומרים המסווגים לאלמקייס מיחידות שונות בצה״ל ואשר בגינם הוא נעצר, משוללת יסוד;
לרוב חברי הוועדה הח״מ ברור מעל לכל ספק סביר, לאור החומרים שהוגשו לוועדה, שהאלוף גופמן נתן אישור עקרוני להעביר לבלוגר, שאת זהותו לא ידע וגם ערוץ התקשורת בו השתמש לא היה ידוע לו, ידיעות שכבר פורסמו בסמכות וברשות בערוצי תקשורת אחרים. בדיעבד התברר שגם העברה כזאת טעונה אישור, ובשל הכשל הנקודתי הזה הוא קיבל הערה פיקודית שגם לא נרשמה בתיקו האישי, כפי סמכותו של מפקד פיקוד הצפון, האלוף אמיר ברעם, שפעל כך לאחר שערך חקירה יסודית ממנה עלה ששום חומר מסווג לא דלף מהחטיבה לאלמקייס וכי תא״ל גופמן (כדרגתו דאז) לא ידע את זהות הבלוגר. בזמן אמת האלוף ברעם גם דיווח על כך לרמטכ״ל;
לרוב חברי הוועדה הח״מ ברור מעל לכל ספק סביר כי לא היה ביכולתו של תא״ל גופמן (כדרגתו דאז) למנוע את המעצר של אלמקייס שבוצע בשל פעילותו עם יחידות אחרות, ובשום אופן לא עם אוגדה 210;
לרוב חברי הוועדה הח״מ ברור מעל לכל ספק סביר שגם האשמה שכביכול הפקיר את אלמקייס לאחר מעצרו משוללת יסוד. מאחר שהמעצר נעשה בשל פעילות שלא היה לה כל קשר עם אוגדה 210 אין להבין כלל מנין באה לעולם;
כמפורט בנספח א', לרוב חברי הוועדה הח״מ ברור מעל לכל ספק סביר, לאחר שקראו בקפדנות את כל הודעות הווטסאפ (511 עמודים) שמהוות את כל התקשורת בין רס״ן צור לאלמקייס, שאכן רס״ן צור פעל בדיוק כפי שהורה לו האלוף גופמן בנותנו את האישור העקרוני להעברה לבלוגר של ידיעות לא מסווגות שכבר פורסמו, בסמכות וברשות, והקפיד מאוד על כללי ביטחון מידע, ועל כן מלכתחילה וגם בדיעבד תשובתו של האלוף גופמן לתא״ל ג' הייתה אמת לאמיתה;
יוער כי אפילו היה רס״ן צור מעביר ידיעות מסווגות לאלמקייס לא היה בכך כדי לפגוע בטוהר המידות של תא״ל גופמן. כשם שאין זה עולה על הדעת לייחס למנהל מפעל דופי בטוהר המידות אם אחד מעובדיו גנב או מעל, כך אין זה עולה על הדעת לייחס למפקד פגם בטוהר המידות אם אחד מחייליו ביצע עבירה של ביטחון מידע;
לדעת רוב חברי הוועדה הח״מ, בידי הוועדה מצויים כל החומרים הנדרשים כדי לגבש דעה מושכלת בעניין טוהר המידות של האלוף גופמן. לאחר שהם העמיקו חקר בהם מסקנתם החדה, מעל לכל ספק סביר, שלא נפל דופי בטוהר המידות של האלוף גופמן, מבוססת היטב בחומר שבפניהם. אין כל מקום להצעה של יו״ר הוועדה שדברים שנבחנו עד דק בזמן אמת בידי ראש מחב״ם ומפקד פיקוד צפון, האלוף אמיר ברעם, וחזרו ונבחנו כעת בידי הוועדה, "בחנו שוב בידי גוף חיצוני לוועדה שיבחן אותם מחדש;
עוד יועד כי סמכותה של הוועדה מוגבלת לבחינת טוהר המידות במובן הרחב של המועמד. אין זה בסמכות הוועדה לייעץ שקיימות דרכים שונות להביא לכך שאדם אחר יכהן בתפקיד בתקופת ביניים עד שאיזה גוף חיצוני יבצע בדיקות נוספות.
בהתייחסות לסעיף 9 לחוות הדעת של היו״ר, הרינו להדגיש כי אנו חברי הוועדה הח״מ קראנו בעיון רב ובקפדנות את כל החומרים שהוגשו לוועדה והדברים שכתבנו בחוות הדעת ובנספחים מדויקים ומבוססים.
לאור הדברים האמורים לעיל, מודיעים רוב חברי הוועדה הח״מ בחוות הדעת המשלימה שנדרשה על ידי כבי בית המשפט שהם תמימי דעים כי לא נפל דופי בטוהר המידות של האלוף רומן גופמן וכי הם אף התחזקו באופן מהותי וממשי בדעתם לאור החומרים הנוספים שנמסרו לידיהם.

נספח א'
התייחסות לדברי אורי אלמקייס בפני הוועדה המייעצת ביום 21/5/2026
א. הדיון בדברי אורי אלמקייס בפני הוועדה המייעצת
-
1 . אלמקייס פנה תחילה ביום 18/12/2025 במייל ליו״ר הוועדה, ובהמשך בתאריכים 23/12
(בצירוף מסמך סודי ששלח לוועדה במייל ב-26/12/2025), ב-28/12/2025, ב-6/1/2026 וב-11/1/2026 למזכירות הוועדה. בפני הוועדה טען שלא ידע שלא יזומן לוועדה, אלא שביום 11/1/2026 הודיעה לו מזכירות הוועדה במייל כי "אם יש לך מה להוסיף לאמור בפניותיך הקודמות במייל, עליך לשלוח מייל נוסף". בניגוד למה שטענה ב״כ של אלמקייס בדיון בבג״ץ, בשום שלב אלמקייס לא הציע להעביר לוועדה מסמכים. במקום זאת חזר אלמקייס ופנה לוועדה ב-18/1/2026 וביקש שהוועדה תזמן את תא״ל ג', ראש חטיבת הפעלה ותעדכן אותו לגבי מועד התכנסות הוועדה להמשך קבלת ההחלטות. ב-26/1/2026 פנה שוב לוועדה שתזמן אותו שיעיד בפני הוועדה על הפעלתו במבצע המודיעיני שיזם רומן גופמן ועל ההפקרה שלו בידיו. אלמקייס חזר על בקשתו שהוועדה תזמן את תא"ל ג' ושאל את גופמן האם הנ״ל מעורב בהפעלתו. לטענתו, גופמן שיקר במצח נחושה לתא״ל ג', מה שהוביל לטענתו להמשך התופת שאלמקייס חווה בתקופת החקירות שלו שכללו עינויים פיזיים ומנטליים ויצירת מצג שווא כאילו הוא (אלמקייס) משקר בחקירותיו, ולשנה ושבעה חודשים של ניתוק מוחלט מהעולם והרס חייו.
-
2 . לשאלת יו"ר הוועדה, כבי נשיא ביהמ״ש העליון בדימוס אשר גרוניס, מדוע לא הגיש מסמכים
השיב ש"לא רציתי להעמיס על כל המייל בלי הסברים". לדיון בוועדה הביא מספר מסמכים שאותם חילק לכל חברי הוועדה. לבקשת חברי הוועדה, העביר אלמקייס מיד לאחר הדיון את הקובץ המלא, בן 511 עמודים, המכיל את כל הודעות הווטסאפ שהיו בארבעת החודשים שבהם היה הקשר בין רס"ן צ' לאלמקייס (26/1/2022 – 24/5/2022, למעט הימים -30 31/1/2022 בהם נדרש רס"ן צ' לנתק מגע עם אלמקייס – דרישה שבאה מקצין המודיעין של פיקוד צפון, כפי שהתברר לוועדה ממסמכים אחרים, שבסוף יום 29/1/2022 דרש מרס״ן צ' לחדול קשר אך מאוחר יותר אפשר את חידוש הקשר). מאחר שכל התקשורת בין רס״ן צ' לאלמקייס הייתה בווטסאפ, הודעות הווטסאפ הן הראיה הפורנזית המכרעת לגבי תוכן הקשר שהיה ביניהם.
-
3. בתשובה לשאלת היו"ר אישר אלמקייס כי "השם של רומן[גופמן]לא הוזכר" וכי רס״ןצ', שעימו היה לו קשר, "אף פעם לא ציין את השם". שמו של רומן גופמן גם לא עלה באף לא אחת מהודעות הווטסאפ שעברו בין רס״ן צ' לאלמקייס.
-
4 . אלמקייס אמר לוועדה כי הקשר שלו עם רס"ן צ', קצין מודיעין באוגדה 210, היה באמצעות
הודעות וואטסאפ. היו הקלטות אך הרוב בכתב. "התקשורת עם צ' הייתה רק בווטסאפ". בפלט הודעות ווטסאפ רואים אינדיקציה לשיחות מוקלטות כשיש כאלה. ב-511 העמודים, שבהם כל הודעות הווטסאפ שהיו בין אלמקייס לרס״ן צ', לא נמצאו אינדיקציות לשיחות מוקלטות.
-
5 . אלמקייס אמר לוועדה שרס״ן צ' תמיד אמר לו"שהכל מאושר והכל מלמעלה. הוא לא אמר
מי הגורם שלמעלה, אבל הוא תמיד אמר שהכל מאושר וזה מעליו והכל ידוע". כעובדה, אין אמירה כזאת באף לא אחת מהודעות הווטסאפ בכל 511 העמודים.
-
6 . אלמקייס אמר שכאשר רס״ן צ' פנה אליו, "לפי מה שהבנתי הוא כבר ידע בן כמה אני". הדברים
מופרכים מקריאת הודעות הוואטסאפ ביום הפנייה הראשון 26/1/2022 שבהם צ' מציג את עצמו ואח״כ שואל את אלמקייס במה הוא עובד, ואז אלמקייס מספר לו שהוא עומד להתגייס.
-
7 . גם לתיאור שלו של ההפעלה, כביכול אלמקייס ניסח ורס״ן צ' היה מוסיף תוספות שלא קיימות במידע שהוא (רס״ן צי) העביר, אין יסוד בווטסאפים. באחד המקרים הוא הוסיף מילה. אדרבה, קרה שאלמקייס ביקש לשלב טקסט נוסף בהודעות וצי התנגד.
-
8. לטענה של אלמקייס כאילו "בהתחלה הרוב לא היה מסווג, ואז עם הזמן זה התחיל להתעמק יותר ויותר, והוא התחיל להעביר לי, גם פה אתם תראו את זה, חומרים שהם יותר מסווגים", אין יסוד בווטסאפים. לכל אורך עמודי הווטסאפ רואים שרס״ן צ' שלח קישורים לאינטרנט לידיעות שהעביר לאלמקייס כדי שיעלה אותן על עמוד הטלגרם שלו.
-
9. אלמקייס, לעומת כן, לכל אורך התקופה העביר לצי הרבה מאוד חומרים שהוא קיבל ממקורות שלו, שלא היה להם קשר לרס"ן צ', ושהוא העלה על ערוץ הטלגרם. את החומרים האלה העביר לרס״ן צי ביוזמתו ולא ביוזמת רס״ן צי. בפני רס״ן צי הדגיש אלמקייס כל העת שהוא מקבל את החומרים האלה ממקורות גלויים, או שקיבל עליהם את אישור הצנזורה לפרסם אותם. מהתכתובות הרבות עולה בבירור עד כמה רס״ן צ' הקפיד על ביטחון מידע ועמד על חשיבות ההתנהלות הנכונה בעניין זה פעם אחר פעם בהודעות שעברו ביניהם. להלן דוגמאות –
28/1/22 –
אורי: הפעלתי מקור סורי שיחפש לי תמונות של חאג' אבו יאסר.
צי: אתה מפעיל גם מקורות סורים?
אורי: בעיקרון הוא אופוזיציונר׳ לאסד, יש לו קשרים בכל מקום בסוריה. משיג לי מידע בלעדי מידי פעם. כמובן שאני מאמת אותו עם מידע אמ״ן וכו'. מפרסם לאחר אישור צנזורה…
אורי: בדרום סוריה הוא חלש יחסית. הוא מצא לי נ.צ. ומידע שחיפשתי על מטה המודיעין הסורי בנג'הא.
צי: מעניין מאוד מאוד.
אורי שולח תמונה – אלה רכבים שבשימוש נרחב בתיק הגולן.
צי: אני לא אתן לך מידע מסווג… אבל אני יודע להצביע לך על דיווחים מעניינים.
אורי: לא ביקשתי גם מידע מסווג חלילה. אנחנו שומרים על הב״מ [ביטחון מידע[. עוד עשרה חודשים נוכל כבר לדבר יותר, אבל בפורומים אחרים. צי: לגמרי.
1/2/2022 –
אורי: על לבנון וחזבאללה למדתי המון ויש לי המון מידע עליהם שזה כוח. על ציר ההברחות לומדים עם השנים ועם אנשים. למדתי לזהות מתי מבריחים, איך, איפה למה וכמה ומה עושים נגד.
10/2/22 – אורי מבקש מצי מידע אמין על התקיפה האחרונה.
צי: רק כותב מה שפורסם. צ' שולח קישור לכתבה שעלתה בתקשורת הישראלית. ואח״כ קישור לכתבה נוספת. אורי חושב שמדובר באיראני וצי כותב שהוא שיעי.
בתשובה לשאלה של אורי, צ' עונה: "לא אכנס לפרטים שאיני בקיא או איני מתייחסת אליהם. לא זוכר משהו שאתה מפספס".
ובהמשך אותו יום
אורי: אני מחפש מידע בעיקרון על הסוללות הגנ״א.
18:26 – 18:27: לאחר שאורי שולח מידע לצי בהודעה האחרונה, צ' משיב: "אני לא מכניס פעילות ישראלית כמעט בכלל למה שקורה ברמה… לא הייתי מפרסם את סוג האמל״ח שלנו והיחידות".
15/2/22 –
אורי פונה לצי: ה" צ', מה שלומך? יכול לבקש עזרה מאחד הדרוזים בבסיס שיוכל לתרגם לי משהו ברמה גבוהה (כמובן אחרי צנזורה אל תדאג).
המוסד הישראלי ביצע לאחרונה מבצע באיראן כנגד משמרות המהפכה האיראנים, המשטר האיראני הפחדן מסתיר את המידע. פרטים נוספים בקרוב. עקבו אחרינו כדי לדעת ראשונים. בעיקרון זה מה שאני צריך לפרסם. בימים הקרובים אחשוף מה קרה.
17/2/22 –
אורי: להבנתי הותקפה מפקדת דיוויזיה 7. מעניין מה עם משרדו של חאג' אבו יאסר.
אין תגובה של צ'…
אורי: אעלה לטלגרם אחרי אישור צנזורה ואעביר לך.
18/2/2022 –
אורי שואל: "דו״צ צפוי להודיע על המעצר במחוז קוניטרה?
צי: אין לי מושג. בספק אם דו״צ מכיר בכלל. כמובן בהינתן שזה אמיתי ולא שקר.
אורי: מן הסתם נראה די אמין אבל… יש דרך לבדוק?
צי: תמיד אפשר לפרסם ולצטט מקורות סוריים.
אורי: נכון, אני לא מעלה מה שלא מאומת, אבל…
צי: מעלים וטוענים שזה מה ש הסורים אומרים.
אורי: אישית, מעדיף לחכות. כשצה״ל יפרסם, במידה וזה נכון, יהיה לי את המידע כבר.
13/3/2022 –
אורי שולח לצי פרטים על תאונה של קצין מודיעין רס"ן ברמה״ג.
צי: מאיפה זה הגיע אליך?
אורי: זה מופץ.
צי: איפה?
אורי: טלגרם. שלחו לי.
צי: אמיתי. מטריד אותי שאזרח מכיר את זה.
אורי: מן הסתם זה לא יצא מאזרח, אחד מהכוחות הדליף. אין לי מושג מי.
צי: עדיף שלא אדע על דברים כאלו. א' [הקצין] בסדר גמור.
אורי: יופי ב״ה.
– 18/3/2022
אורי שולח חומר עם תמונה לצי. "עוקבים אחריו הרבה זמן".
צ': מאיפה לך התמונה?
אורי: המוסד יודע לתדרך במקומות ובדרכים נסתרות כשצריך. זה מה שיפה בו. משחרר את זה בכל מיני אתרים בעולם.
19/3/2022 –
אורי שולח חומרים נוספים.
צי: יש לך מקורות או שמדובר בתחושות בטן?
אורי: מקורות. שזורקים חצי מידע מן הסתם, אבל לא מדובר בתחושת בטן.
צי: אם זו הדלפה מצה״ל או מערכת הביטחון אז לא רוצה לדעת כלום.
אורי: לא. אם אתה רואה משהו מעניין ברשת תעדכן.
5/4/2022 –
אורי: הי׳, יש מישהו כזה? …
אורי: הבנתי. אני לא חלילה מחפש דברים מסווגים. אפילו סתם מישהו באוגדה שם כדי במקרה של אירוע לאמת שבאמת קורה משהו וכוי. או בשביל תמונות וכאלה.
28/4/2022 –
אורי שולח קישור. מה מדובר?
צי: וואלה. אני לא בבסיס. בתל אביב בניחום אבלים.
צי: לא משהו חריג יתר על המידה.
אורי: מדווחים על עימותים. ירי.
צי: אשמח לקישורים. אבל חוזר לנהיגה בדיוק. [אחרי מספר שעות] תודה. אירוע לא חריג. נור קצת מגזים.
אורי: כן. הבנתי. סיור רק״מ שגרתי וירי הרחקה. לא מעבר.
צי: יש לך מקורות טובים.
אורי: משתדל לשמור עליהם. צריך משהו מהמקורות הסוריים? לא הפעלתי אותם הרבה זמן. התעסקתי בעיקר בעזה לאחרונה. אגב, יש לי אינדיקציות לעוד אירועי ירי מלבנון. להבנתי דף ועיסא הורידו הנחייה להפעיל את חיאלד עלי ואלשמאלי של חמאס לבנון (אם אתה יודע על מה אני מדבר).
צי: הכי הרבה חסר לי: שמות, תמונות ומספרי טלפון של מבריחי סמים מסוריה לירדן. בתשובה ל"דף ועיסא הורידו הנחייה" – פלסטינים שם זה מורכב.
אורי: לא כל כך. המוסד מסכל אותם לא מעט. אמ״ן גם מעורב. קל למצוא עליהם מידע. יש המון בערוץ שלי.
29/4/2028 –
צ' שולח קישור לכתבה.
אורי: תיכף אעבור על הכל.
צי: יש פה אירוע אחד בהמשכים.
אורי: כן ראיתי. שולח לצי קישור. כן ראיתי. עוד לא קראתי למען האמת.
30/4/2022 –
אורי שולח לצי עוד קישור.
צי: נראה מאוד מעניין. ראיתי גם שפרסמת דברים מעניינים בערוץ.
אורי: על 840?
צ': כן כן.
אורי: כן. הייתי רוצה לפרסם עליהם עוד בסוריה אבל כבר לא פעילים כמו פעם (לפחות פעילות מבצעית). הראש של השלוחה בסוריה הוא הדאית חסיני פרד. השלוחה בסוריה נקראת אם אני לא טועה 18,840.
צי: כן, אני מכיר אותם. חחח
אורי: כן עם המטה בנגיהא ובדמשק. שהמוסד ביקר שם בפנים והביא קצת מסמכים. נחפש עוד מידע עליהם ואשחרר במידה ויעשו משהו. עכשיו אני רוצה להתעסק באימאם חסין ודיואלפקאר.
צי: אגיד לך ככה. אם תצליח להביא גורמים סורים/לבנונים/איראנים/זרים אחרים שמקושרי איראן או חזבאללה או מיליציות שיעיות. לפרסם אותם עם השם שלהם עם הפייסבוק עם מספר טלפון – זה אדיר.
אורי: זה חלק ממה שאני עושה עכשיו. אם מחר לא יהיה חריג אפרסם על הקבוצה של חזבאללה שסוחרת בסמים באזור קטנא.
אורי: אגב, יש לי עוד שבוע וחצי תחקיר ביטחוני;
צי: בהצלחה…
צי: זה יהיה לך מורכב קצת בגלל הטלגרם שלך וכדי. אבל לא רואה בעיה שתעבור.
אורי: הכל אוסינט ואני יכול לספק מקורות להכל.
צי: זה נכון וזה העיקר.
אורי: מקווה שיבינו את זה. אני מצפה לביקור ברמה ישר אחרי הקורס.
צי: חחח בשמחה…
3/5/2022 –
אורי: לגמרי. אני מנסה להבין מה תקפנו בחמה ומחפש בלווין כדי שאוכל לחשוף.
צי: לפי מה שראיתי ברשת מדובר בשיירה אז לווין פחות רלוונטי.
אורי: שיירה בדיר א-זור. זאת תקיפה של הקואליציה. ותדרוך שאור הלר לא הבין נכון. בחמה תקפנו יעדי מב״מ כנראה ויש המון שם.
צי: אני לא מגיב לך בכוונה.
אורי: המודיעין האיראני, מפקדת כוח קדס. בתגובה ל"אני לא מגיב לך בכוונה" –אני יודע. אני מדבר על סמך התדרוך שהתקבל.
4/5/2022 –
אורי: ראית חומרים מעניינים לאחרונה? … בהמשך לזה – ראית דיווחים על הקמת עמדות חדשות במקומות מסוימים? רוצה לחפש בלווין. עבר לא מזמן מעל נפת קוניטרה.
צי: תסביר.
אורי: אם ראית דיווחים באופוזיציה הסורית על בנייה כלשהי של עמדה חוצת קו אלפא או משהו בסגנון במידה ויש לך כתבה כזו אני אוכל למצוא את העמדה החדשה בלווין תוך כמה דקות ואז במידה ותושמד אוכל לשלוף ולהגיד איפה הייתה.
צ': אה, אל דאגה, מסודרים בעניין.
אורי: יש לי גישה ללווינים צילום שעוברים. אתם מן הסתם שאתם מסודרים.
צ' משיב ל"יש לי גישה ללווינים": תסביר.
אורי: אני דיברתי על אוסינט במידה ותהיה תקיפה שאוכל לפרסם. איך אני מפענח איפה תקפנו כל פעם בסוריה ומה תקפנו עם לוויני צילום שעוברים בערך כל 5 ימים מעל הנקודות. אני לוקח תצ"א לפני התקיפה ותצ״א עדכני מיד לאחר התקיפה ומשווה, מוצא מה תקפו, מוציא נ.צ. נכנס ללווין באיכות גבוהה ומפענח מה אני רואה. אז ככה גם אפשר לאתר בניות חדשות ולא רק הריסות. שולח לצ' פענוח תצ״א. ככה מצאתי את כל אלה.
צ' לאורי: טוב, תסביר לי בהמשך.
9/5/2022 –
אורי: דחו לי את התחקיר. הגיוני לדעתך?
צי: כן. קורה בלי סוף.
אורי: אה, סבבה אז אין לי מה לחשוש.
10/5/2022 –
אורי: הסורים מחרחרים על תקיפה. אתמול נור. SAM היום. צריך לספר להם שאנחנו בתרגיל ובגלל זה כל התנועה הזאת, למרות שיש חוב קטן באזור קוניטרה.
11/5/2022 –
צ' (בתגובה להודעת אורי מ-10/5): מה ראית נקודתי?
אורי: שולח. אני רואה שנור מחק בגלל שטעה בהערכה שלו לגבי תקיפה. שולח קישור.
צי: מעניין. שולח עוד קישור. צי: תעקוב חזק בחדשות עכשיו.
אורי: אוק". אם יש משהו מעניין תשלח. יכול לפרט? ראית משהו? שמעת?
צי: שולח טקסט – "דחיפות# האויב הציוני תקף את אתר קאסר אל-נפל, ממערב לעיירה חדר, בארבעה סווא-ריך ועד כה לא נרשמו נפגעים. אנו נספק לך את הפרטים".
אורי: זאת עמדה שחשפנו אותה לדעתי כבר. רגע. אה היא כן. שולח קישור.
צי: סרטון מהתקיפה.
אורי: אלוף.
אורי: התקיפה הייתה עם פגזים או רק״ק?…
צי: לך לישון. לילה טוב. אוציא תצ״א מאזור התקיפה כבר בימים הקרובים. כבר בודק מתי הלווין יעבור מעל.
אורי: רק עוד חמישה ימים. הלווין עבר היום בבוקר לצערי.
צי: לך לישון. לילה טוב.
אורי: לילה טוב.
15/5/2022 –
צ' שולח קישור לכתבה.
אורי: כבר אפרסם. מה המלל?
צי: למנהיגי ואנשי צבא סוריה, ברור שלא אכפת לכם להיות שעיר לעזאזל של חזבאללה, להעביר לו מידע מודיעיני באזור! אתם חוסכים מעצמכם צרות בלתי נמנעות בשל שיתוף הפעולה המתמשך שלכם עם חזבאללה מבחינה מעשית ומודיעינית.
אורי: אלוף, תודה.
צי: ראית איפה שהוא שהרוסים ירו לעבר מטוסים שלנו? מה המקור?
אורי שולח קישור.
צי: תודה רבה.
אורי: ה", אתה העברת לאופיר אביגד את המספר שלי?
צי: כן. הוא ביקש. חוששים שמדליפים לך ואני מקווה שזה יגרום להבין שלא כך הדבר.
אורי: אה לא חס וחלילה. זה פשוט פענוח. אם חושבים שמדליפים לי ז״א שזה קרה?
צי: לא לגבי האחרון. באופן כללי. כל פרסום רק מחזק.
אורי: שמדליפים? יש לי הוכחות ומקורות קבילים להכל. יכול לספק באהבה! טוב דיברתי איתו וסיפקתי לו הוכחות להכל. מקווה שהבין.
– 22/5/2022
אורי שולח לצי פוסט בטלגרם שלו: חיסול בסוריה – בשבת האחרונה, בסמוך לעיירה גיאסם שבדרום סוריה חוסל באמצעות מטען חבלה שהוצמד לרכבו עבד אלרחמן חיליף אלכרדי – חייל בדיוויזיה הרביעית של צבא סוריה שגויס לטובת חזבאללה ופועל גם הוא לגייס פעילים לארגון בדרום סוריה. עפ"• דיווחים סורים, אלכרדי מקורב לאיראן ואף השתתף בעבר בחיסולו של עלי סלמאן אלצלאח – אזרח סורי אשר היה מתנגד למיליציות האיראניות בסוריה.
אורי שואל את צי: רוצה לערוך אולי? אני לא מצליח להבין אם חוסל עם מטען או בירי, יש דיווחים גם על ירי וגם על מטען. לדעתך צריך לשלב בדיווח?
צי: אל תעלה בבקשה.
אורי: למה? אחלה מידע.
אורי: כי ראיתי 3 דיווחים שונים על זה.
אורי: רגע, אז עבד אלרחמן אלחמאד?
צי: אני מאמין לערוץ הזה.
אורי שולח תמונה של אדם ירוי וכותב: זה עדיין הוא אבל? כי הדיווחים מתעסקים בו, הכל מדבר על אותו החיסול. פשוט השמות אחרים. השם משפחה הכוונה.
צי: נראה לי שכן. אמרתי לך שהאירוע מוזר. אני מתחיל להטיל ספק אם זו תמונה אמיתית.
אורי: התמונה אותנטית. לא עלתה בעבר.
צי: יכולה להיות מעיראק או מסוריה מעשר שנים אחורה.
אורי: אני אנסה לחפש את הבחור באינטרנט. אם דומה לו אעלה עם התמונה, אם לא אז בלי.
צי: אני לא הייתי מעלה.
צ' שולח קישור לכתבה ארוכה מאוד: מפעלי סמים בדרום סוריה. מה תפקידו של חזבאללה?
אורי: כרגע אני משקיע מאמצים בחמאס בעיקר, נכנס בהם חזק אחרי הלקיחת אחריות על פיגוע באריאל.
צי: חשוב.
אורי: פרסמתי כבר כמה עשרות גורמים כולל כתובות, מספרי טלפון ות״ז.
צי: ממש חשוב. אורי: מאוד בכירים גם, במשרד הגדה וכוי אנשי צללים. עכשיו עובד על אימן ציאם – ראש מערך רקטי של חמאס. הייתה שם טעות של דו״צ שחשפה אותו ב-2014. מאז כבר לא כל כך איש צללים.
צי: מעניין. אורי: הירדנים התייחסו השבוע לעזיבה של רוסיה ולכל הסמים בדרום סוריה גם. אנסה להכין מזה מטעמים, פוסט אחד גדול בנושא. לדעתי, אפרסם את החיסול זה נראה מעניין ונשמע דג שמן. נראה שהמורדים יודעים לשתף פעולה כשצריך.
צ' [לגבי התייחסות הירדנים]: חשוב.
צ' [לגבי לדעתי אפרסם את החיסול]: אתה הבוס.
אורי: פרסמתי בלי התמונה. הוספתי בדיונים ורשמתי שזה מיוחס לחיסול.
יוצא נקי מזה.
צי: לגמרי. עדיף להיזהר תמיד, כדי שלא להפוך את הערוץ לבדיחה, שלא תהיה אבו צלאח.
-
10. באף לא אחת מהודעות הווטסאפ אין פנייה של צ' לאלמקייס שיפעיל עבורו מקורות בסוריה. אלמקייס אף אומר לצ' שתמונות, מספרי טלפון וכל כיו״ב הוא יכול לחפש לבד באתרים דוגמת פייסבוק.
רס״ן צ' כותב לאלמקייס: "אם תצליח להביא גורמים סורים/ לבנונים/ איראנים/ זרים אחרים שמקושרי איראן או חזבאללה או מיליציות שיעיות, לפרסם אותם עם השם שלהם עם הפייסבוק עם מספר טלפון – זה אדיר.
אורי: זה חלק ממה שאני עושה עכשיו".
ובמקום נוסף אלמקייס מתייחס לפרטים שפרסם על פעילי חמאס:
אורי: כרגע אני משקיע מאמצים בחמאס בעיקר, נכנס בהם חזק אחרי הלקיחת אחריות על פיגוע באריאל.
צי: חשוב.
אורי: פרסמתי כבר כמה עשרות גורמים כולל כתובות, מספרי טלפון ות״ז.
צי: ממש חשוב.
אורי: מאוד בכירים גם, במשרד הגדה וכוי אנשי צללים. עכשיו עובד על אימן ציאם – ראש מערך רקטי של חמאס. הייתה שם טעות של דו״צ שחשפה אותו ב-2014. מאז כבר לא כל כך איש צללים.
-
11. הטענה של אלמקייס, כביכול רס״ן צ' ביקש ממנו למצוא תמונה של חאג' אבו עיסא קודם לפרסום המידע עליו, איננה נכונה. כך ב-28/1/2022 (אחד הימים הראשונים לקשר ביניהם) כותב אלמקייס לצ' מיוזמתו שלו:
אורי: הפעלתי מקור סורי שיחפש לי תמונות של חאג' אבו יאסר.
צ': אתה מפעיל גם מקורות סורים?
אורי: בעיקרון הוא אופוזיציונרי לאסד, יש לו קשרים בכל מקום בסוריה. משיג לי מידע בלעדי מידי פעם. כמובן שאני מאמת אותו עם מידע אמ״ן וכו'. מפרסם לאחר אישור צנזורה…
וב-29/1/2022 –
אורי מבקש מצ' אישור שזאת תמונת חאג' אבו יאסר, לאחר שקיבל אישור
ממקורות סוריים.
צ' – לא אוכל לאשר. אבל תפרסם שלפי מספר מקורות זו התמונה.
אורי: אבל אתה יכול לפסול אם זאת לא התמונה?
צי: לא.
אורי: לפי המקורות הסורים (לא אלו שמפרסמים. הפרטיים) זה הוא.
צי: מעניין. יפה שאתה מפעיל מקורות.
אגב, בהקשר דומה ב-18/3/2022 –
אורי שולח חומר עם תמונה לצ'. "עוקבים אחריו הרבה זמן".
צי: מאיפה לך התמונה?
אורי: המוסד יודע לתדרך במקומות ובדרכים נסתרות כשצריך. זה מה שיפה בו. משחרר את זה בכל מיני אתרים בעולם.
12 . לגבי אימאם עיסא – לא נזכר בשמו באף לא אחת מההודעות. יש רק התייחסות של אלמקייס למקור סורי אנונימי שהוא [אלמקייס] מפעיל שבשלב מסוים דורש ממנו כסף. וכך כותב אלמקייס על המקור שלו, שעליו (בלי לגלות את זהותו) כבר סיפר קודם לכן לרס״ן צי: ביום 28/1/2022 נזכר לראשונה המקור הסורי של אלמקאייס (ובהמשך מספר פעמים)-
אורי: הפעלתי מקור סורי שיחפש לי תמונות של חאג' אבו יאסר.
צ': אתה מפעיל גם מקורות סורים?
אורי: בעיקרון הוא אופוזיציונרי לאסד, יש לו קשרים בכל מקום בסוריה. משיג לי מידע בלעדי מידי פעם. כמובן שאני מאמת אותו עם מידע אמ״ן וכוי. מפרסם לאחר אישור צנזורה.
צי: מעניין מאוד. זה משהו שאולי אשתמש בו ברשותך כמובן. אפשר דוגמאות לדברים שהוא הביא בלעדיים על דרום סוריה? דרך אגב, אם תרצה חיבור לכל נטילות האחריות של דאעש – תגיד.
אורי: בדרום סוריה הוא חלש יחסית. הוא מצא לי נ.צ. ומידע שחיפשתי על מטה המודיעין הסורי בנגיהא.
צי: מעניין מאוד מאוד.
אורי: כן, יש לו מקורות חזקים.
וביום 4/2/2022 יש ווטסאפים שקושרים את המקור הסורי למה שאורי מספר בחקירות על אימאם עיסא-
צי: החבר שלך הפסיק עם הדו"חות?
אורי: כן. נעלם בימים האחרונים. אצור איתו קשר תכף. מקווה שלא הרגו לי אותו.
צי: חחחח לא דואג.
אורי: שלחתי לו הודעה. מחכה שיקרא.
צי: אתה יודע… יש הרבה גורמים שאפשר להגיע אליהם לשאול אותם… בטח אם
אתה אומר שאתה אחראי על הטלגרם שלך אז הם אולי יעזרו לך.
אורי: לא חסר. מי שעושה את הדוחות מספק גם מודיעין למורדים.
צי: אין לי ספק.
אורי: הוא לוקח על זה כסף בעיקרון אבל הצלחתי לשכנע אותו שיעביר לי.
צי: הוא חושב שאתה גורם מודיעין.
אורי: הוא יכול לחשוב. אמרתי לו שאני לא משלם לו ושזה ביני לבינו.
-
13. גם טענתו של אלמקייס, כביכול רס״ן צי שלח אליו דו"חות שהכין ובהם חומר מסווג, איננה מבוססת. ביום 28/1/2022 פונה אלמקייס לרס״ן צי בבקשה: רפאל [חיון, אדם שעמד בקשר עם אוגדת עזה] נמצא בקבוצה כזאת של אוגדת עזה ששולחים שם תיעודים ועדכונים שוטפים על אירועים (לא מידע מודיעיני מסווג כמובן). הוא נמצא בהסכמה של גורמים באוגדת עזה גם. יש משהו דומה אצלכם ב-210? ואכן, בהמשך רס״ן צי מצרף אותו לקבוצה דומה באוגדה 210, שממנה – לפי דבריו של רס״ן צי בוועדה – הוא שולח רק חומרים לא מסווגים.
-
14. טענתו של אלמקייס, כביכול אסף רק חומרים שביקשו ממנו לאסוף, היא ההיפך הגמור ממה שעולה מהודעות הווטסאפ.
-
15. טענתו של אלמקייס בפני הוועדה, כביכול קיבל אך ורק מרס״ן צ' חומרים מסווגים ולא מאף אחד אחר, היא ההיפך הגמור ממה שעולה מהחומרים שבידי הוועדה. לתמיהת הוועדה על האמירה הזאת השיב אלמקייס "אני יודע שזה אולי בניגוד למה שאתם מכירים מג' [אל״מ ג' היה ראש מחב״ם]".
כאשר הוטח בפניו שדבריו עומדים בסתירה גם לחומרי החקירה, השיב אלמקייס: "נכון, אבל הערכת הנזק הייתה לא נכונה, וזה מה שהוכחתי במסמכים שהעברתי לפרקליטות".
אלמקייס גם אישר שכתב האישום מיום 13/6/2022, על סעיפיו הרבים, מתייחס אך ורק לחומרים מסווגים שהוא העלה בטלגרם לאחר שקיבל אותם מאנשים שאין להם כל קשר עם אוגדה 210, ואשר מאחד מהם קיבל אלמקייס חומרים במשך למעלה משנה קודם למעצרו. אין בכתב האישום שום אזכור של אוגדה 210 או של איש קשר מהאוגדה או של מסמך כלשהו שהגיע מהאוגדה או של עבירה כלשהי שנעשתה בקשר עם האוגדה.
עוד יוער כי ההודעה על חזרה מאישום ובקשה לביטול כתב האישום בעניינו של אלמקייס מיום 14/12/2023 איננה מנומקת, מעבר לאמירה כללית שבאי כוחו הציגו נתונים ומידע שלא היה בתיק החקירה. גם נאמר בהודעה כי לא נמסר מענה לכתב האישום. ממילא שאי אפשר ללמוד דבר מביטול כתב האישום לגבי העובדות המפורטות לעיל שהתבררו בדיוני הוועדה או עלו מהחומרים שבפני הוועדה.
-
16. מסמך נוסף שאלמקייס הגיש לוועדה הוא מסמך חקירה של אלמקייס במשטרת ישראל ביום 25/5/2022, יומיים לאחר מעצרו. במסמך זה מופיעים שמות רבים של אנשים עימם עמד בקשר. במיוחד מצוינים שם אותם אנשים שלפי כתב האישום הדליפו לו חומרים מסווגים שבפרסומם הייתה סכנה לביטחון המדינה. רק בסוף העמוד השלישי מתייחס אלמקייס לקשר שלו עם רס"ן צי. אלמקייס אומר שם שרס״ן צ' שלח לו כתבות שמצא שקשורות לאישים ולתשתית של התבססות איראן וחזבאללה בדרום סוריה ותהליך שיעיזציה של דרום סוריה, והוא מעביר לו את הכתבות שמצא בתקשורת כדי שאלמקייס יעלה אותן בערוץ הטלגרם שלו. אלמקייס מוסיף פרטים נוספים לגבי הקשר שלו עם רס״ן צ', אלא שאלה אינם עולים בקנה אחד עם האמור בהודעות הווטסאפ מזמן אמת שאת כולן כאמור קיבלה הוועדה לידיה. עיקרי הדברים מפורטים לעיל.
-
17. עוד ראוי לציין כי, כמצוין בדו"ח חקירה ביטחונית שנערכה במחב״ם (שאינו ערוך כחקירה פלילית שאלה/תשובה, אלא כפרפרזה של הדברים שנאמרו, והוא גם איננו מסמך ראייתי, כפי שהבהיר ראש מחב"ם בוועדה), רס״ן צ' היה מוכן לעבור פוליגרף לגבי דבריו שלא העביר חומר מסווג. בפועל הדבר לא נעשה. גם לא נעשה עימות בינו לבין אלמקייס. לשאלת חברי הוועדה השיב רס"ן צ' שלא ניתן לו עותק מדו"ח החקירה שנעשה במחב״ם, והוא לא התבקש לחתום על נכונות הדברים המצוינים בדו״ח, למעט הדברים שחזר והדגיש בסוף החקירה לפיהם הוא לא העביר שום חומר מסווג לאלמקייס. הקריאה הקפדנית של כל אחת מהודעות הווטסאפ ב-511 העמודים שהוגשו לוועדה בידי רוב חברי הוועדה מעלה כי התשובות שנתן רס"ן צ' לחוקר במחב״ם היו מדויקות, בעוד שהגרסה ההפוכה של אלמקייס שהחוקר מביא לצד תשובותיו של רס״ן צ' אינה נכונה.
-
18. עוד יצוין כי בפועל, לאחר פרשת אלמקייס, המשיך רס״ן צ' לשרת במשך כשנה וחצי באותו התפקיד באוגדה (עד חודש לפני מלחמת 7 באוקטובר 2023), סיווגו הביטחוני לא שונה, וגם לא ניתנה לו הערה פיקודית. עם פרוץ המלחמה, התגייס למילואים למשך שישה חודשים נוספים באותו תפקיד. אין להעלות על הדעת כי כל זה היה יכול לקרות אילו היו טענותיו של אלמקייס כלפיו נכונות.
ב. סיכום ומסקנות
-
1. בפני הוועדה אישר אלמקייס כי לא היה לו מעולם קשר עם האלוף רומן גופמן, וכי "השם של רומן [גופמן] לא הוזכר" בפניו בשום זמן וכי רס״ן צ', שעימו היה לו קשר, "אף פעם לא ציין את השם".
-
2. שמו של רומן גופמן גם לא עולה באף לא אחת מהודעות הווטסאפ שעברו בין רס״ן צ' לאלמקייס.
-
3. גם הטענה של אלמקייס כביכול רס״ן צ' תמיד אמר לו "שהכל מאושר והכל מלמעלה. הוא לא אמר מי הגורם שלמעלה, אבל הוא תמיד אמר שהכל מאושר וזה מעליו והכל ידוע". כעובדה, אין אמירה כזאת באף לא אחת מהודעות הווטסאפ בכל 511 העמודים.
-
4. אלמקייס לא הביא בפני הוועדה בדל ראיה לכך שהאלוף רומן גופמן היה מודע לזהותו באיזשהו שלב קודם ששמו נודע לתקשורת, כשנתיים לאחר התקופה בה היה לו קשר עם רס״ן צי.
-
5. מאחר שגם בפניותיו לוועדה לא ציין אלמקייס קשר כלשהו עם האלוף גופמן, נראה שגם בדיעבד החומרים שעמדו בפני הוועדה אפשרו לה להגיע למסקנות אליהן הגיעה מבלי לזמן אותו.
-
6. גם טענתו של אלמקייס, כביכול האלוף גופמן שיקר במצח נחושה לתא״ל ג', ראש חטיבת הפעלה בתקופה הרלוונטית, משוללת יסוד כפי שעולה מהחומרים שעמדו בפני הוועדה קודם שקיבלה ההחלטה, וביתר שאת – מהתצהיר שהגיש תא״ל ג' באמצעות באי כוח הייעוץ המשפטי לממשלה, בעקבות החלטת בג"ץ מיום 12/5/2026, ובדברים שאמר בפני הוועדה ביום 21/5/2022, כפי שאלה מפורטים בהתייחסות לאלה בנספח ב' להחלטת הוועדה המעודכנת. ממילא שלא האלוף גופמן הוביל, כנטען על ידי אלמקייס, להמשך התופת שחווה בתקופת החקירות שלו.
-
7. כעת, לאחר שאלמקייס זומן לוועדה, ברור לחברי הוועדה הח״מ מעבר לכל ספק שהטענות הרבות שהעלה בפניותיו וגם בפני הוועדה ביום הדיון 21/5/2026, במישרין כלפי רס״ן צ', ובעקיפין כלפי האלוף רומן גופמן, היו משוללות יסוד.
נספח ב'
התייחסות לתצהיר ולדברי תא״ל ג' בפני הוועדה המייעצת ביום 21/5/2026
בהמשך להחלטת בג"ץ מיום 12/5/2026 הגיש ב״כ היועץ המשפטי לממשלה לביהמ״ש תצהיר של תא"ל ג', רח"ט הפעלה באמ״ן במועדים הרלוונטיים. התצהיר התייחס כפי דרישת כב' בית המשפט בהחלטה "לגבי הבירור שערך בחודש מאי 2022 מול גורמים באוגדה 210 על רקע בדיקת מערך ביטחון המידע באמ"ן (מחב״ם). בפרט התצהיר יכלול התייחסות לבירור שנעשה לפי הנטען במישרין מול המשיב 5 [האלוף רומן גופמן] וכן התייחסות למעורבותו בעניין ככל שהתבררה באותה עת".
התצהיר הוגש לבג"ץ ביום 17/5/2026 כשהוא מסווג ב"סודי ביותר" ועל כן לא נמסר לוועדה המייעצת וגם לא לשאר המשיבים באותו מועד. ביום 18/5/2026 הודיע ב״כ היועץ המשפטי לממשלה שהסיווג הוסר. לתצהיר צורף זכרון דברים מזמן אמת של השיחה שנערכה ביום 15/5/2022 (טרם המעצר של אורי אלמקייס ב-23/5/2022) שנערך בידי עוזרו של תא״ל ג', רס"ןא'. ביום 21/5/2026 הופיע תא״ל ג' בפני הוועדה המייעצת.
א. הדיון בפני הוועדה על יסוד התצהיר וזכרון הדברים
-
1 . בראשית הדיון הבהיר תא״ל ג' כי מדובר בשיחה טלפונית (בקו האדום) בודדת וקצרה יחסית
שהתקיימה לפני ארבע שנים, כשהעוזר על הקו בעת השיחה. באותו זמן תא״ל ג' קרא את זכרון הדברים וגם אישר אותו, וחזקה עליו שזכרון הדברים, אף שאיננו תמלול, הוא הקרוב ביותר למציאות.
-
2 . לפי זכרון הדברים, הפנייה למפקד אוגדה 210 נעשתה בעקבות דרישה מצד שב״כ לברר
חקירה של פרשייה רגישה בצה״ל, באשר להעברה של חומרים מודיעיניים לכאורה לערוץ טלגרם בתחום האקטואליה הביטחונית.
-
3 . בוועדה הבהיר הרח״ט כי, כחלק מחקירת דלף מודיעיני רחבה יותר, עלתה האפשרות שיש
גורם באוגדה 210, ששותף להדלפת המידע המודיעיני הזה לכאורה. הרח״ט הדגיש בפני הוועדה שהוא בא לברר האם תא״ל דאז גופמן הכיר או נתן הנחיה או נתן אישור למישהו מאנשיו באוגדה למסור מידע מודיעיני מסווג לאותו עמוד טלגרם. כדברי תא״ל ג', דלף מודיעיני הוא אירוע חמור ולכן את כל השאלות שהעלה בפני מפקד האוגדה יש לקרוא בהיבט הזה בלבד.
-
4 . בתשובה לשאלת יו״ר הוועדה, נשיא בית המשפט העליון (בדימוס) אשר גרוניס, לגבי השאלה
שהוצגה לתא״ל גופמן, אם ידוע לו על קשר של גורם באוגדה לערוץ הטלגרם עולם החדשות, השיב תא״ל ג' כי צריך לקרוא את השאלה הזאת בהקשר של כל התצהיר, כמו סעיף 1 וסעיף 4 והסעיף האחרון, שכולם מדברים על דלף מידע רגיש. "מטרת השיחה היא לברר דלף מידע מודיעיני רגיש. זו מטרת השיחה. ההקשר הזה מופיע בפתח שלה, הוא מופיע במהלכה והוא מופיע בסופה. באשר לטקסט עצמו, זה זכרון דברים, לא תמלול. מאז חלפו ארבע שנים וגם יש לא מעט מידע ש מסתובב בחוץ". תא״ל ג' הוסיף בתמיהה: "איזה הקשר אחר יכול להיות לשאלה?!"
-
5 . לפי זכרון הדברים תא״ל רומן גופמן השיב כי לא ידוע לו על קשר כלשהו, באופן ישיר או עקיף
לערוץ הטלגרם, שהוא אינו מכיר את הערוץ המדובר, שתחום ההשפעה באוגדה מובל בידי הקב״מ והקשל״מ האוגדתיים והפעולות המבוצעות בתחום נעשות על בסיס חומרים גלויים או 'אוסינטיים', ונעשים ככלל למול גורמי השפעה בצד הסורי. הוא ציין שכל שימוש בחומר מודיעיני מאושר על ידיו באופן אישי, וברמת סמך כמעט מוחלטת לא יבוצע מהלך כזה בלא ידיעתו.
-
6. חשוב לציין כי, ליתר ביטחון, כדי להשיב באופן ודאי, ציין תא״ל גופמן שישמח לבדוק את הדבר עם אנשיו כדי להשיב באופן ודאי. הנכונות לבצע את הבדיקה מעידה על כך שהאלוף גופמן הוא אדם המבקש לרדת לחקר האמת ומוכן לנקוט את הצעדים המתבקשים כדי לברר אותה. בפועל, תא״ל ג' הבהיר לו שמחמת רגישות העניין אין לבדוק את הנושא עם אף גורם שכן החקירה עדיין בעיצומה ואין עניין לפגוע בה.
-
7 . שלושה פרטים ראויים לציון:
-
(א) באחד המסמכים שהוגשו לוועדה לקראת הדיון ביום 21/5/2022 (מסמך שב"כ ר' 5956 מיום 5/5/2022) צוינה בדיקה של ציר הדלף של פיקוד צפון לצורך בחינת ממשק אפשרי של "עולם החדשות" לפיקוד צפון. התשובה של קב"מ פצ״ן (קצין ביטחון מידע של פיקוד צפון, שהכיר את זהותו של אלמקייס) הייתה כי לפצ״ן אין פלטפורמות דלף כאלה והוא הוסיף כי "נזהר מכך כמו מאש". הדברים רלוונטיים במיוחד כי קצין מודיעין של פיקוד צפון הכיר את הקשר של רס״ן צ' עם אלמקייס וגם את זהותו של אלמקייס, שהרי ב-26/1/2022 הוא הורה לרס״ן צ' לחדול את הקשר ואפשר לו לחדש אותו יומיים מאוחר יותר;
-
(ב) העובדה שגם בדיעבד אין בכתב האישום אף לא מילה אחת על הקשר של אלמקייס עם אוגדה 210, בעוד שיש בו פרטים רבים לגבי דלף מיחידות אחרות ומאנשים שאין להם שום קשר לאוגדה 210. בעוד שביחידות אחרות אנשים הועמדו לדין והיה אף מי שישב בבית סוהר על דלף מודיעיני ומי שנחתמה איתו עסקת טיעון ועוד, דבר מכל אלה לא נקשר באוגדה 210 ;
-
(ג) עניין נוסף שראוי לחזור ולהדגיש הוא שכפי שעולה בבירור מהחקירה הביטחונית שנעשתה במחב״ם, האלוף גופמן לא היה מודע לזהות הבלוגר וגם לא לערוץ התקשורת בו השתמש הבלוגר (בענייננו, ערוץ טלגרם ששמו "עולם החדשות" נזכר בזכרון הדברים). בעוד שאצל נחקרים אחרים הפרטים האלה נזכרים, בחלק שבו מדבר החוקר עם תא״ל גופמן ההתייחסות היא אך ורק ל"בלוגר", ללא התייחסות לזהות או לערוץ התקשורת שעליו העלה את החומרים.
ב. סיכום ומסקנות
-
1 . כפי שציינו רוב חברי הוועדה הח"מ בתגובה מיום 27/4/2026 לאחר שנחשפו למסמכים
הסודיים, הרי שלפי המסמכים הכמעט זהים שהועברו לוועדה מיום 21 במאי 2022, שלושה ימים לפני מעצרו של אלמקייס ב-24 במאי 2022, נאמר במפורש בס״ק 2(א) שהבדיקה היסודית הנזכרת בס״ק (ב) נעשתה כדי לאמת שהפרסומים המסווגים שאותרו אינם במקור מידעים שהוצאו מצה"ל ברשות ובסמכות כחלק ממאמצי ההשפעה או ההונאה. בס״ק (ב) מדובר על המאמץ למצוא עדות לפנייה לערוצי הטלגרם או לאנשים המוחשדים בדלף המידע;
-
2 . ברוח זאת הבינו רוב חברי הוועדה הח"מ את התשובה השלילית של מפקד האוגדה לתא״ל ג',
רח"ט הפעלה באמ"ן, שהציג לו את השאלה. מאחר שתא״ל (כדרגתו דאז) גופמן היה משוכנע שלא נעשתה שום מסירה של חומר מסווג מהאוגדה, תשובתו בעניין זה מובנת והיא הייתה גם נכונה. לשאלת היו"ר עם מי בדק תא"ל ג' את הדברים באוגדה 210, השיב ראש מחב״ם: "לדברי רח״ט הפעלה ג', הוא בדק עם מפקד האוגדה והוא אמר שהוא לא מכיר שיש הפעלה כזאת";
-
3 . כעת בא תא"ל ג' ואישש את המסקנה הנ״ל בתצהירו, על יסוד זכרון הדברים שנערך בזמן
אמת לאותה שיחה. תשובתו השלילית של תא״ל (כדרגתו דאז) רומן גופמן הייתה אמת. נכונותו לוודא את תשובתו עם פקודיו מעידה על טוהר מידותיו ועל רצונו הכן לרדת לחקר האמת;
-
4 . לאור כלל החומר שבפני הוועדה, לרבות במיוחד כלל הווטסאפים שעברו בין רס״ן צ' לבין
אלמקייס, אין לרוב חברי הוועדה הח״מ ספק כי לא רק מלכתחילה הייתה תשובתו של האלוף גופמן לתא״ל ג' אמת, אלא גם בדיעבד היא התבררה כאמת לאמיתה.
עמדת יושב ראש הוועדה המייעצת למינויים לתפקידים בכירים, נשיא בית המשפט העליון (בדימוס) אשר גרוניס
-
1. אביא את עמדתי המעודכנת בכדי לקיים את האמור בהחלטת בית המשפט הגבוה לצדק הנכבד מיום 19.5.2026. העמדה מובאת בתמצית ובקיצור, זאת משני טעמים: ראשית, חוות דעתי מיום 12.4.2026 הייתה סודית. אף על פי כן היא הובאה לידיעת הציבור על יסוד החלטה של ראש הממשלה. על כן, איני רואה מקום להרחיב עתה במסמך שכמובן ברור שיגיע לציבור. שנית, החלטתו הרלוונטית של בית המשפט הנכבד ניתנה לפני ימים ספורים. נקבע בה, בין היתר, ליתן הודעה בדבר השלמת פעולתה של הוועדה עד ליום 26.5.2026, היינו עד היום, כלומר הוועדה נתונה בלחץ זמן.
-
2. ביום י"ד בכסלו תשפ"ו, 4.12.2025, מסר לי בכתב ראש הממשלה, ח״כ בנימין נתניהו, על כוונה למנות את האלוף רומן גופמן לתפקיד ראש המוסד למודיעין ולתפקידים מיוחדים (להלן – המוסד). ההודעה ניתנה על מנת שהוועדה תיתן את חוות דעתה באשר ל"טוהר המידות" במינוי של האלוף גופמן.
לאחר התפתחויות שונות, כולל ישיבות של הוועדה, הודיעו שלושה מחברי הוועדה, היינו הרוב, כי לא ראו פגם כלשהו מבחינת "טוהר המידות" במועמדות של האלוף גופמן לתפקיד. אני הודעתי כי לדעתי אין זה מן הראוי למנות את האלוף גופמן לתפקיד משום שמבחינת "טוהר המידות" הוא נגוע במסגרת תפקידו כמפקד אוגדה 210 בשנת 2022.
בעקבות עמדת הרוב הודיע ראש הממשלה על מינויו של האלוף גופמן לתפקיד.
3 . לאחר המינוי הוגשו עתירות לבית המשפט הגבוה לצדק לביטול המינוי. בהחלטה של בית המשפט הנכבד מיום 19.5.2026 נכתב, בין היתר, כי על הוועדה להשלים "את הליך הבדיקה שערכה ותגיש חוות דעת עדכנית ומנומקת". עוד נכתב כי על הוועדה לשמוע דברים מפי אורי אלמקייס (אחד העותרים) ומפי תא"ל גי. יצוין הידוע, כי אורי אלמקייס, בהיותו נער, קיבל בשנת 2022 נתונים ועובדות לשם הצגתם דרך טלגרם לאנשים שונים, כולל גורמי אויב, וכך אכן עשה אלמקייס. בעקבות זאת נעצר אלמקייס לתקופה לא קצרה.
תא"ל ג' שמע מתא"ל גופמן (בדרגתו אז) בשנת 2022 דברים מסוימים בעניין.
-
4. ביום 21.5.2026 שמעה הוועדה את אלמקייס ואת תא"ל ג' וכן נשמע שוב רס״ן צ', הוא זה שהיה בקשר מטעם אוגדה 210 עם אלמקייס. כן נשמע שוב האלוף גופמן.
-
5 . אלמקייס פנה לוועדה בכתב בחודש דצמבר 2025, כתב דברים לגבי פעולותיו וביקש שהוועדה תשמע אותו. סברתי שאין סיבה לשומעו שכן אלמקייס לא מסר כי היה לו בתקופה הרלוונטית קשר ישיר עם תא"ל גופמן. בדבריו של אלמקייס בוועדה ביום 21.5.2026 לא היה משהו רלוונטי. מה שאומנם היה רלוונטי הוא מסירה על ידו של הדפסה של התכתובות בוואטסאפ בינו לבין רס"ן צ' בשנת 2022, עד למעצרו של אלמקייס בחודש מאי אותה שנה. אין זה ברור מדוע אלמקייס לא שלח לפני חודשים לוועדה את מאות התכתובות ביניהם שהרי נודע לו בסוף דצמבר-תחילת ינואר שנה זו על כך שלא יזומן לוועדה.
6. שאלה שהתעוררה רק עתה ויש לה רלוונטיות לנושא "טוהר המידות" היא האם בין אוגדה 210 לאלמקייס הייתה תקשורת אך לגבי עובדות ונתונים בעניינים לא מסווגים או אף בעניינים מסווגים. אלמקייס טען כי נכתבו לו על ידי רס״ן צ' גם עניינים מסווגים. ברם, השאלה האם מדובר באלה או באלה אינה בידיעתו של אלמקייס. אף הוועדה אינה בעלת ידע וכישורים לקבוע מהו בלתי מסווג ומהו מסווג בתכתובות הרבות בין השניים. יהיה צורך שגורם צבאי יבחן, תחת הכוונה ופיקוח על ידי הוועדה, את התכתובות בוואטסאפ לעניין הבחנה בין בלתי מסווגות למסווגות. כן מתברר שיש עניינים נוספים שראוי לבררם.
-
7. דעתי היא כי מן הראוי שתיערך בחינה ובדיקה נוספת על ידי הוועדה של עניינים שונים, במיוחד אלה שציינתי ואחרים שלא היו עד כה בפני הוועדה. כל זאת במטרה לבחון מחדש ובאופן מקיף ומלא את "טוהר המידות" לגבי האלוף גופמן עת שכיהן כמפקד אוגדה 210 ועת שאלמקייס, בהיותו נער, הופעל על ידי האוגדה.
-
8 . מודע אני לכך שראש המוסד הנוכחי מסיים תפקידו בימים הקרובים וכי הכוונה היא שהאלוף גופמן
״כנס לתפקיד ביום 2.6.2026. דומני שקיימות דרכים שונות להביא לכך שאדם אחר יכהן בתפקיד בתקופת ביניים קצרה.
-
9 . עיינתי בחוות הדעת המשלימה של שלושת חברי הוועדה ובשני נספחיה. איני רואה צורך להתייחס
למסמכים אלה הגם שיש בהם דברים בלתי מדויקים. עם זאת, סבורני שאין זה נכון לצטט מן התכתובות הרבות בוואטסאפ בין רס״ן צ' לבין אלמקייס כל עוד גורם צבאי לא בדק את התכתובות לעניין ההבחנה בין בלתי מסווגים למסווגים .
10. בשלב הנוכחי איני רואה מקום לשינוי חוות דעתי.
י' בסיוון התשפ" ו
26 במאי 2026
פרופי אשר גרוניס נשיא בית המשפט העליון (בדימוס)
חוות דעת משלימה של הוועדה לאישור מינוי גרופמןאחרי שמיעת אורי אלמקייס – 26-5-2026